02 June 2009

Harga Sebuah Panggilan Allah


..dan apabila kematian adalah pengajaran paling tepat untuk sebuah kehidupan


"Maha Suci Tuhan yang Engkau bersifat dengan Baqa' dan Qidam, Tuhan Yang Berkuasa mematikan setiap yang bernyawa, Maha Suci Tuhan yang menjadikan mati dan hidup untuk menguji siapa yang baik dan siapa yang kecewa."





Semalam K’Shee diizinkan Allah untuk bersama-sama dengan sebahagian ahli keluarga yang lain mengiringi satu jenazah ke perkuburang Islam Kg. Raja. Tidak terniat untuk pergi mengiringi jenazah pakcik K’Shee dikebumikan di situ, tetapi panggilan telefon dari makcik dari kawasan perkuburan, meminta K’Shee pergi menghantar tikar hamparan untuk jemaah di kubur memaksa K'She untuk turut serta ke kawasan perkuburan. Ditemani kakak ipar yang baru 3 bulan mengandungkan cucu sulung mak, K’Shee ke sana dan menyertai jemaah menyelesaikan hak arwah untuk terakhir kalinya.


Dari tanah manusia diciptakan dan kepada tanah jua ia dikembalikan


Sesungguhnya janji Allah ini benar. Tujuh kaki dalamnya lahad digali untuk menempatkan jenazah. Mulut dan hidung dipenuhi dengan tanah lalu berkeseorangan diri dikambus dengan tanah juga. Tanah itulah yang menjadi kediaman sementara kita sehingga dibangkitkan Allah apabila sampai masanya kelak. Sesungguhnya janji Allah membangkitkan manusia itu juga benar

"Di masa itu hendaklah kamu menjawab soalan-soalan mereka dengan cermat dan sehabis-habis terang, tepat dan betul. Janganlah berasa gementar, janganlah cuak dan janganlah bergopoh-gapah, biarlah tenang dan berhati-hati.
Hendaklah kamu jawab begini:
Allah Taala Tuhanku,
Muhammad nabiku,
Islam agamaku,
kitab suci Al-Quran ikutanku,
Baitullah itu qiblatku, malahan solah lima waktu, puasa di bulan Ramadhan,mengeluarkan zakat dan mengerjakan haji diwajibkan ke atas aku. Semua orang Islam dan orang yang beriman adalah saudara aku,bahkan dari masa hidup hingga aku mati aku mengucap: “La ila ha illallah Muhammaddur rasulullah" - sura tegas pak iman berkumandang di petang itu.

Bacaan talkin dibacakan untuk para jemaah yang hadir. Inilah peringatan yang sangat berguna untuk kami yang masih merasai nikmat kehidupan. Soalan-soalan bocor ini untuk mengingatkan kami para jemaah bahawa akan sampai masa kami juga akan ditanya oleh malaikat pemegang amanah yang paling setia. Jawapannya pula bukan untuk dihafal oleh kami yang masih hidup kerana nanti sampai saatnya bila roh terpisah dari jasad mana mungkin jawapan-jawapan yang dihafal itu menjamin kita menghadapi Sakratulmaut. Sesunggunya IMAN lah yang akan menjadi suara kita. Bagaimana iman kita, begitulah jawapannya. Jadi, bagaiman IMAN kita?


Bagaimana iman kita?


Bagaimana keimanan kita?


Bagaimana keimanan kita terhadap Allah Yang Maha Esa? Adakah kita benar-benar yakin bahawasanya seluruh kehiudupan kita dalam perhatian Allah Yang Maha Mengetahui dan Maha Terperinci? Adakah seluruh tindakan dalam kehidupan kita berorbitkan keimanan terhadap Allah Yang Satu? Atau kehidupan kita sekadar sehelai kehidupan seharian seperti robot-robot yang tidak mengerti mengapa ia dicipta?


Bagaimana keimanan kita terhadap malaikat? Adakah keimanan kita kepada makhluk Allah yang paling taat ini menjadikan kita insan paling berhati-hati dalam setiap tindak tanduk kita? Benarkah kita yakin bila-bila masa sahaja, malaikat Allah ini akan datang merenggut tangkai nyawa dari jasad kita? Atau kita merasakan malaikat hanya wujud dalam kehidupan para rasul sahaja?


Bagaimana keimanan kita terhadap para rasul dan kitabNya? Dapatkah kita merasakan rasul itu adalah utusan Allah yang dihantar untuk mengajarkan kita tatacara kehidupan yang sebenar dan fitrah? Atau kita merasakan kisah ar-rasul hanyalah khayalan yang dicipta atas propaganda golongan tertentu sahaja? Sejauh mana keikhlasan kita dalam melaksanakan ajaran yang digariskan dalam al-kitab pula? Atau kita hanya mendasari bahawa kita Islam maka kita perlu solat, berpuasa dan menunaikan haji sahaja? Sudahkan kita beriman dengan segala peraturan yang Allah turunkan melalui al-Kitab dan al-sunnah secara mutlak? Tidakkah kita berasa terpanggil apabila al-quran menyeru “wahai manusia” dan “wahai orang yang beriman”? Atau kita merasakan al-kitab itu hanyalah risalah yang perlu dibaca tanpa dihayati penterjemahannya dalam kehidupan seharian kita?


Benarkah kita percaya bahawa pada satu saat nanti kita semua akan dibangkitkan setelah jasad kita hancur dimamah tanah? Percayakah kita bahawa nanti segala perincian hidup kita akan diulang-tayang di hadapan ar-Rasul dan seluruh ummat manusia? Adakah segala amalan kita didasari atas keimanan kita terhadap hari pembalasan?


“Ya Allah, hidupkanlah kami dalam iman, matikanlah kami dalam iman, kumpulkanlah kami dalam iman dan masukkanlah kami ke dalam syurgamu dalam iman”.


Sabda Rasulullah bermaksud:


“Apabila manusia mati, putuslah amalnya kecuali tiga perkara: sedekah jariah, ilmu yang bermanfaat atau anak soleh yang mendoakan orang tuanya.”
(Hadis Riwayat: Muslim)


Bersama-sama jemaah di perkuburan adalah anak sulung dan isteri arwah serta kami kaum keluarga yang terdekat. Terkesan si ibu apabila melihat anaknya sendiri yang bersusah payah menguruskan mayat si ayah dari menjaga ketika sakit, memandikan, mengiringi ke perkuburan sehinggalah mengkebumikan, juga duduk tunduk menghadap tanah yang merah di barisan hadapan di saat tok imam membacakan talkin. Berdetik hati K’Shee, tanggungjawab si anak tidak terhenti di situ. Sesungguhnya doa si anak inilah yang ditunggu oleh arwah. Maka hendaklah sebagai anak kita memenuhi kriteria pertama dalam rangka memastikan doa kita bermafaat untuk ibu dan ayah.


Terimbau kembali di saat kami sekeluarga kehilangan arwah ayah kira-kira 11 tahun yang lepas. Di saat itu K’Shee baru menjengah usia remaja, adik yang kecil masih berumur sembilan tahun. Kematian ayah banyak mengajarkan kami erti sebenar dugaan hidup. K’Shee melihat bagaimana mak bersusah payah menyeimbangkan kehidupan kami tanpa sumber rujukan dan nasihat. Mengajarkan mak bagaimana menjadi ibu yang tahan lasak menghadapi anak-anak remaja, mengajarkan kami anak-anak menjadi anak-anak yang mengasihani perngobanan si ibu. Mengajarkan masyarakat sekeliling kami bahawa kehidupan tanpa ayah juga kami boleh menjadi lebih dari orang lain.


“Ya Allah jadikanlah kami bertiga anak yang soleh serta penyejuk mata dan hati ibu kami”







No comments: