16 August 2009

Benarkah Kita Berhak?

Three simple words yet very deep meaning.



Tersentak.
Maybe it describes best my response when my office mate utter out that three simple words.

Perbincangan biasa kami petang-petang seusai menghabiskan lecture masing-masing banyak berkisar tentang project Master and pHD. Petang tadi K'Shee ada menyatakan kekesalan sistem pendidikan di Malaysia yang tidak dapat menerima hakikat bahawa bachelor in engineering dari UK hanya mengambil masa 3 tahun dan tahun ke-4 adalah Master year, seperti yang k'shee sendiri perolehi. Disebabkan konflik dalaman dan konflik dengan pihak kementerian pihak majikan k'Shee tak dapat memberi kata putus sama ada kelulusan Master of Engineering yang k'shee perolah setelah 4 tahun belajar di UK layak diiktiraf sebagai Master of Engineering atau Bachelor of Engineering. Jadi k'shee tidak dapat memutuskan untuk diri sendiri sama ada untuk meneruskan research pHD atau terpaksa mengulang Master untuk kali kedua.


Pernah k'shee menyatakan bahawa k'shee berhak untuk mendapat pengiktirafan di peringkat Master tersebut supaya dapat memudahkan k'shee untuk pursue my study to the higher level. Tapi benarkah k'shee berhak? Itu yang diutarakan oleh office mate k'shee. Apa jua keputusan pihak pengurusan (penjawatan) sebenarnya itulah yang terbaik. Kalau benar k'shee 'dipaksa'-bukan terpaksa, pursue Master lagi sekali, sebenarnya itulah yang terbaik. Semoga ia terbaik untuk dri k'shee, terbaik untuk agama dan perjalanan dakwah ini.



Sentiasa kita berasakan kita berhak untuk mendapatkan sesuatu dalam hidup, tapi sentiasakah kita terfikir bahawa adakah kita benar-benar berhak? Berhak atau tidak, semua keputusan di tangan Yang Maha Mengadili. Mari kita sama-sama meletakkan kedudukan kita di kedudukan yang paling berhak mendapat syafaat Rasulullah dan syurga Allah, insyaAllah.

No comments: