22 August 2009

Ramadhan Kareem: Bulan Iman, Taqwa & Tekad

Ahlan wa sahlan ya Ramadhan Kareem.

Titipan khusus untuk Marshahida Mat Yashim dan mereka yang sama-sama membahu dalam melaksanakan amar maa'ruf nahi mungkar, serta berintisab kepada dakwah ini. Khas untuk adik-adik dan kakak-kakak usrahku. Mari kita merindui Ramadhan sebagaimana generasi sahabat merinduinya.

Segala puji hanya milik Allah, Tuhan semesta alam. Tuhan yang mengurniakan jutaan nikmat dan kasih sayang untuk hambanya. Selawat dan salam dititipkan untuk penghulu seluruh utusan Allah, Nabi Muhammad s.a.w. yang berkorban seluruh kehidupan baginda untuk ummat tercinta, serta seluruh ahli keluarga baginda dan para sahabat baginda yang menjadi pendokong utama dakwah ilallah. Doa kesejahteraan untuk mereka yang meneruskan tugasan para nabi, menjalin tali rantai dakwah menjunjung kalimah tauhid. Semoga kita juga tergolong di kalangan mereka yang dipilih oleh Allah azzawajalla.

Marhaban ya Ramadhan kareem (Selamat datang): itulah ucapan yang paling tepat dalam menyambut 'tetamu' yang sangat mulia ini. Bulan yang ditunggu-tunggu oleh seluruh ummat Islam yang rindukan limpahan rahmat dan keampunan Allah.

Di bulan Ramadhan ini Allah khususkan satu amalan yang sangat bermakna kepada seluruh hambaNya, seperti yang di wahyukan melalui lidah Rasulullah dalam surah al-baqarah 183:

"Wahai orang-orang yang beriman, diwajibkan ke atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan ke atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertaqwa."

Uniknya amalan ibadah puasa adalah kerana ibadah ini benar-benar meningkatkan tahap ketaqwaan. Puasa adalah satu manifestasi keimanan secara langsung antara hamba dan Allah yang berhak menerima seluruh ketaatan. Amalan puasa adalah rahsia besar antara seorang hamba dan Tuhannya. Oleh yang demikian Allah menjanjikan ganjaran pahala secara langsung kepada hambaNya yang taat seperti yang dirakamkan di dalam hadith qudtsi:

"Setiap amalan anak cucu Adam miliknya kecuali puasa, dia adalah milik-Ku dan Akulah yang akan memberikan ganjarannya dengannya".

Ramadhan adalan medan yang kita penuhi siang dan malamnya dengan segala amalan lahiriah dan batiniah. Ia menjadi satu ruang yang cukup luas untuk kita memperbaharui keimanan, mengukuh semangat, meningkatkan azam dan tekad (azimah), membersihkan kotoran-kotoran hati dan melupakan sejenak bebanan dan kesulitan hidup. Segalanya kita capai melalui penghayatan amalan puasa serta amalan lain yang mengiringinya, dilakukan dengan bersungguh-sungguh atas keyakinan bahawa Allah itu melihat dan menilai.

Atas dasar ramadhan dan segali isinya adalah satu madrasah untuk kita meningkatkan ketaqwaan dan kesempatan untuk mendekatkan diri kepada Allah, maka marilah kita sama-sama memanfaatkan dari waktu-waktunya memohon keampunan, meningkatkan keimanan serta memperbaharui bai'ah kita kepada Allah dalam rangka memenuhi janji kita kepada agama ini, mengikhlaskan diri untuk ummat dalam melakukan pembaikan dan pengislahan.

Mari kita beramal dan berjuang.
"Dan bersegeralah kamu kepada ampunan dari Tuhanmu dan kepada syurga yang luasnya seluas langit dan bumi yang disediakan untuk orang-orang yang bertakwa"
(Ali Imran : 133)

Ya Allah, bantulah hambamu ini mengharungi ramadhan sebagaimana hamba-hambamu yang terpilih, mereka redha kepadaMu dan Kamu redha akan mereka, amin.

Shee/K'shee: 1 Ramadhan 1430 Hijrah, Dungun Terengganu.



No comments: