12 September 2009

Enough Said..

..lets 'touch the ground'.

kami sampai di depan rumah Tok Nik yang usang..

Seusai solat Zohor di Sek. Rendah Islam Al-Amin Dungun (SRIAAD) siang tadi kami sekumpulan ahli JIM Dungun beramai-ramai meraikan segolongan yang kurang bernasib baik di sekitar daerah Dungun dalam satu program yang kami namakan Ziarah Ramadhan.

Program Ziarah Ramadhan peringkat daerah Dungun diilhamkan dari mesyuarat AJK JIM Dungun 2 minggu yang sudah. Target 10 keluarga yang kurang berkemampuan untuk diziarahi dan diberi sedikit sumbangan sempena Ramadhan. Ini adalah satu usaha JIM Dungun untuk mendekati masyarakat terutamanya golongan yang kurang berkemampuan. Walaupun tidak se'gah' mana, tapi usaha yang besar bermula dari usaha yang sedikit tapi berterusan. Alhamdulillah, Allah memberi kesempatan untuk k'Shee turut serta dalam program mendekati dan menyelami golongan ini dalam pada yang sama menginsafi diri akan kelebihan yang dianugerahkan.

Sementara ahli yang lain men'Ziarah Ramadhan' di sekitar Dungun utara, K'Shee bersama dengan kak Rosliza merangkap bendahari daerah, juga pensyarah UiTM Dungun pergi menziarahi 'Tok Nik' yang tinggal di jalan kg. Sura, berdekatan dengan Masjid Kampung Sura. K'Shee mengekori kereta k'Rosliza dari SRIAAD ke kawasan Dungun tengah (Kg. Sura) terkejut apabila kereta k'Rosliza tiba-tiba memasuki satu kawasan laman yang agak luas sebaik sahaja melintasi Masjid Kg. Sura menuju ke rumah kayu kecil lagi usang di satu sudut sana.

Sungguh, k'Shee tak pernah perasan ada satu pondok buruk di situ seolah tidak berpenghuni layaknya. Tapi di sinilah menjadi tempat berteduh seorng wanita tua berseorang diri tanpa suami atau anak untuk menemani. Lebih dekat untuk dikenali sebagai Tok Nik, wanita yang berusia 70 tahun lebih ini menyambut kami dengan senyuman yang sungguh menyejukkan hati bagi sesiapa sahaja yang memandang.

Tok Nik

Tok Nik dikenali oleh masyarakat setempat sebagai tok bidan/tukang urut, pandai memberi khidmat mengurut. K'Rosliza berkongsi pengalaman berurut dengan Tok Nik semenjak melahirkan anak kedua sampailah anak keempatnya. Jika Tok Nik sihat, pasti ramai yang datang mengurut. Diceritakan Tok Nik kerap jatuh sakit sejak akhir-akhir ini setelah menerima berita mengejut tentang kematian adik lelakinya lebih kurang sebulan yang lepas. Malah Tok Nik membeitahu kami berdua yang dia sudah 3 kali terjatuh di rumahnya semenjak berpuasa. Keazaman Tok Nik untuk beribadat dalam bulan puasa yang penuh barakah ini sangat tinggi. Tok Nik tidak pernah lagi meninggalkan puasa walaupun dalam keadaan sakit/uzur.

Tok Nik ramah. Banyak bercerita. Nampak dari cahaya wajahnya Tok Nik sangat gembira dengan kedatangan kami yang mengejut. Sesekali tangan wanita tua ini mengurut tangan dan lengan k'Shee. Memang Tok Nik pandai mengurut. Hilang sekejap lenguh-lenguh yang tersisa dari kerja-kerja menaip seminggu yang lepas. Tok Nik cakap, k'Shee ada berpotensi untuk jadi GEMUK! Alhmdulillah, itu yang k'Shee tengah cuba sekarang! Paling tidak cuba untuk mencecah 48kg sebelum Disember. 5 kilos in 3 months time. (A very long way to go!!)


K'Rosliza dengan Tok Nik
p/s: Gambar K'Shee ada dalam telefon k'Liza


Kami beredar setelah lebih kurang sejam meluangkan masa melayani cerita Tok Nik. K'Rosliza menyampai wang sumbangan ahli JIM Dungun dan sedikit kurma untuk bekalan berbuka puasa. Before get going I can't help myself from giving away a few 50 rm notes when kissing her rough hands. I'm about to burst a tear. She is just too kind to derserve a lonely life. She reminds me of my beloved mum, left alone back at home.

InsyaAllah lepas ni k'shee berazam untuk membawa ahli usrah (kakak-kakak dan adik-adik) untuk datang menziarahi Tok Nik sekali-sekala. We have too much loves. Give away some bits of it...May Allah count this small helps as one big deed during this fasting month, amin.



1 comment:

Noraini Anuar said...

wahhh...
akak ada azam nk naik 48kg be4 kawin yerrr...
ermm, inshaallah.
aini pun mmg nk ikut sgt, bila baca entri akak yg ni,aini rasa teringin sgt nk ziarah rmh tok nik ni.